Neptún sa ochladzuje a vedci si nie sú istí, prečo

Približne 4,3 miliardy km od Zeme sa južná strana Neptúna nachádza uprostred leta. Nie je to však ten druh leta, na ktorý sme zvyknutí.

Neptún trvá približne 165 pozemských rokov, kým dokončí obežnú dráhu okolo Slnka, čo znamená, že jeho ročné obdobia sa každý z nich pohybuje 40 takýchto rokov. To je asi 160 krát dlhšie ako jedna z našich ročných období a podľa nového výskumu uverejneného v pondelok v časopise Planetary Science to nie je ani najpodivnejšia časť.

Na rozdiel od našej domovskej planéty – ktorá sa v lete zahrieva na piknikové dni a plážové eskapády – sa zdá, že azúrový svet je… Ochladzovanie?

„Táto zmena bola neočakávaná,“ povedal Michel Roman, výskumník na Univerzite v Leicesteri a hlavný autor štúdie. „Keďže sme neptún pozorovali počas jeho skorého južného leta, očakávali by sme, že teploty budú pomaly teplejšie, nie chladnejšie.“

Prekvapujúci nález prichádza po tom, čo medzinárodný tím výskumníkov spojil dve desaťročia infračervených snímok zobrazujúcich Neptún, zhromaždený super výkonnými teleskopmi, ako je veľmi veľký teleskop Európskeho južného observatória. V podstate tieto obrázky môžu povedať, aké sú tepelné podmienky planéty založené na tom, aké je jasné. Jasnejšie znamená teplejšie.

Po kontrole súborov údajov tím jasne zistil, že tepelný jas Neptúna v jeho stratosfére v rokoch 2003 až 2018 klesal počas prvých letných šepotov planéty. Spolu to predstavuje pokles teploty o približne 8 stupňov Celzia, tvrdí štúdia.

Graf zobrazuje relatívnu zmenu tepelného infračerveného jasu zo stratosféry Neptúna s časom pre všetky existujúce snímky zhotovené pozemnými teleskopmi. Jasnejšie obrázky sa interpretujú ako teplejšie. Michael Roman/NASA/JPL/Voyager-ISS/Justin Cowart© Poskytnuté spoločnosťou CNET Graf zobrazuje relatívnu zmenu tepelného infračerveného jasu zo stratosféry Neptúna s časom pre všetky existujúce snímky zhotovené pozemnými teleskopmi. Jasnejšie obrázky sa interpretujú ako teplejšie. Michael Roman/NASA/JPL/Voyager-ISS/Justin Cowart

Ale tu sa veci stávajú ešte divnejšími.

Na južnom póle Neptúna vedci videli otepľovanie planéty medzi rokmi 2018 a 2020, čo podľa nich nikdy predtým nebolo vidieť na veterných póloch orbu. (Hovorím veterno, pretože Neptúnove vetry sú tak úplne rýchle, že sú považované za nadzvukové, aka rýchlejšie ako rýchlosť zvuku). „Naše údaje pokrývajú menej ako polovicu neptúnskej sezóny, takže nikto neočakával veľké a rýchle zmeny,“ povedal Roman.

Neptún, ako je vidieť vo viditeľnom svetle (v strede) a tepelno-infračervených vlnových dĺžkach (vpravo), v roku 2020. V tepelno-infračervenom svetle žiari teplý južný pól Neptúna jasnejšie ako kedykoľvek predtým. Michael Roman/NASA/ESA/STSci/M.H. Wong/L.A. Sromovsky/P.M. Fry© Poskytnuté spoločnosťou CNET Neptún, ako je vidieť vo viditeľnom svetle (v strede) a tepelno-infračervených vlnových dĺžkach (vpravo), v roku 2020. V tepelno-infračervenom svetle žiari teplý južný pól Neptúna jasnejšie ako kedykoľvek predtým. Michael Roman/NASA/ESA/STSci/M.H. Wong/L.A. Sromovsky/P.M. Fry

Roman však ponúka niekoľko nápadov na letný teplotný zmätok Neptúna.

„Teplotné výkyvy môžu súvisieť so sezónnymi zmenami v atmosférickej chémii Neptúna, čo môže zmeniť, ako efektívne sa atmosféra ochladzuje,“ povedal Roman. „Ale náhodná variabilita v modeloch počasia alebo dokonca reakcia na 11-ročný cyklus slnečnej aktivity môže mať tiež účinok.“

Inými slovami, je možné, že tepelné shenanigany Neptúna by sa mohli technicky diať kvôli úplnej náhode, periodickým zmenám v aktivite Slnka alebo dokonca zmenám obklopujúcim slnečné škvrny našej hostiteľskej hviezdy, kde sú magnetické polia nepredstaviteľne silné – napríklad viac ako 2000-krát vyššie ako na Zemi.

Výskumníci tiež naznačujú, že všeobecné stratosférické zmeny, alebo možno len počet jasných mrakov plávajúcich okolo Neptúna mohol neočakávane zmeniť tepelný jas modrého plynového obra. Ale zatiaľ sú všetky tieto možnosti veľmi teoretické.

Aj keď je to vzrušujúce, takéto špekulácie môžu byť čoskoro zastavené kvôli… bubnová rolka, prosím… Nedávno vypustený vesmírny teleskop Jamesa Webba. Má presne to, čo potrebujeme v našom arzenáli, aby sme dekódovali sezónnu pravdu Neptúna. Je plnený až po okraj s infračerveným zobrazovacím zariadením presným a dostatočne silným na to, aby sa pozrel do najhlbších, najtemnejších a nepolapiteľných oblastí vesmíru.

Koncept tohto umelca ukazuje vesmírny teleskop Jamesa Webba. NASA© Poskytnuté spoločnosťou CNET Koncept tohto umelca ukazuje vesmírny teleskop Jamesa Webba. NASA

„Vynikajúca citlivosť stredného infračerveného prístroja vesmírneho teleskopu, MIRI, poskytne bezprecedentné nové mapy chémie a teplôt v atmosfére Neptúna, čo pomôže lepšie identifikovať povahu týchto nedávnych zmien,“ povedal Leigh Fletcher, planetárny vedec na Univerzite v Leicesteri a spoluautor štúdie.

Je čas, aby sme pridali ďalšiu úžasnú hádanku do webbovho neustále sa znásobujúceho zoznamu úloh, ktorý už zahŕňa štúdium vecí, ako je najvzdialenejšia hviezda, akú sme kedy objavili, a skúmanie nových ciest v snahe nájsť mimozemský život.

zdroj: MSN